Na slovíčko s Tomášem Törökem

zpět na výpis článků

4.4.2022,

Praktické zkušenosti, jak co nejlépe vyladit produkt, abyste měli pecku na trhu? Jak na to, vám na reálných příkladech z budování značky Tuli předvede byznys stratég Tomáš Török na své přednášce Odlište se od konkurence. Jak z produktu udělat pecku na trhu?

Jak si představit dobře nastavený produkt, ze kterého bude pecka na trhu? 

Dobře nastavený produkt je hlavně o jedné klíčové úloze: totálně naplní zákaznickou potřebu (nebo potřeby), kterou jako zákazník mám. Přímo a egoisticky. To znamená mít ho nastavený jasně a velmi konkrétně na to, co zákazník ocení a rád zaplatí. A zároveň je tento produkt na trhu, který roste a je dostatečně velký. To je druhý parametr.

Jak jste udělali z Tuli vaků značku, kterou lidé znají, a jsou peckou na trhu? Jaké jsou konkurenční výhody Tuli a v čem spočívá ta zákaznická hodnota, díky které se značku podařilo odlišit?

Je to stále ještě proces a věřím, že nekončící. Hlavní bod byl reálně se podívat na to, co zákazníci dnes na trhu bydlení a doplňků očekávají – které „atributy“ produktu jsou ty nejdůležitější. Je to pohodlnost? Design? Materiálové provedení? Nebo něco jiného? 

To, co jsme v případě Tuli definovali jako společný jmenovatel – tedy klíčovou zákaznickou hodnotu – je „making life a cosier place“. Dá se to přeložit jako „dělat můj život pohodovější“. Konkrétní atributy (zákaznické hodnoty) jsou potom při konkrétních produktech velmi jasně vyspecifikované: například pohodlnost a ergonomie, precizní úroveň provedení, dlouhodobá výdrž, multifunkčnost a využitelnost, pocit útulnosti, jedinečnost designu. 

Může i menší e-shop, který prodává např. oblečení, nebo oříšky, mít ze svého produktu pecku na trhu a odlišit se od konkurence, aniž by to stálo spoustu peněz na zákaznické průzkumy? Co pro to udělat?

Může. Dnes ale už potřebuje najít unikátnost nebo mít některý z parametrů produktu výrazně lepší než konkurence. Zatímco před pár lety stačilo, že e-shop de facto byl (a když fungoval standardně, tak přirozeně rostl), tak dnes je to už jinde. To, že e-shop má vyladěné UX, grafiku, vizualitu a nákupní proces je MUST BE. Ale to, co se stává klíčovým, je fundament byznysu: jedinečný produkt. Co prodávám, v čem je to unikátní a zejména „proč“ si to má zákazník koupit. Jednoduše se to posunulo celé do ostřejšího bojiště, a proto je třeba vrátit se na začátek: k produktu, zákazníkovi a reálné „value“, kterou má pokrýt.

Jak se pozná, že je něco trend?

Některé trendy jsou viditelné, protože jsou společenské. Například trend „zero waste“ je signifikantní napříč celou společností, a samozřejmě vzniká mnoho byznysů, které v něm jedou (od e-shopů se zero waste produkty až po prodejce domácích kompostérů). Některé trendy je možné vidět na růstu konkrétních byznysů (např. Fusakle/Dedoles v segmentu zábavného spodního prádla, Rohlik.cz v segmentu prodeje potravin online). A o některých  nevíme, pokud je vysloveně nehledáme – tam je ale bez „deep dive“ ponoru směrem k trhu (ideálně průzkumem) neodhalíme.

Jaké trendy jste v posledních letech zaznamenali v Tuli?

V Tuli jsme si jich definovali víc, asi nejzajímavější jsou v segmentu B2B – zařizování kanceláří. Zde došlo k rapidní změně preferencí a také k nové poptávce od zákazníků. Od trendu, že počet fixních stolů v kancelářích se zmenšuje už před covidem na úkor „kolaboračních zón“, až po potřebu „sexy“ nábytku, který přitáhne lidi zpět do kanceláří – což pandemie výrazně akcelerovala.

Jak trendy rozpoznat dříve než konkurence?

Úlohou marketingu není jen supervizovat pěkné a kreativní kampaně. To je z mého pohledu 10 % agendy. Marketing v doslovném překladu znamená, ve slovenštině pro to máme hezké slovo „trhovanie“, a to se přestalo dělat. Tedy být na trhu, sledovat, co cche klient, být s ním v úzkém kontaktu a vnímat jeho potřebu. Tu když trefím, potom na to dokážu postavit službu nebo produkt (ideálně v něčem unikátní, když už na trhu takový je) a ten začít marketovat. V praxi to znamená mluvit s prodejci, chodit do terénu za zákazníky, realizovat průzkumy a samozřejmě sledovat trendy. Jednoduše hledat, kde se nachází klient a jeho peněženka. Marketing se trochu odtrhl od podnikatelské reality – tam ho asi čeká uzemnění.

Občas může být pro firmy jakýsi AHA moment, že k nim přijde stratég a ukáže se, že se spolu oddělení nebaví, že není běžné předávání info ze zákaznické směrem k marketingu nebo produktovému oddělení. Jak tomu předejít? 

Ve velkých korporacích se to mnohokrát vyskytuje. Když už máme za klienta korporaci, tak většinou vyzrálou – se silným CEO, který nechává velký prostor svým lidem, má srovnané ego a umí naslouchat (interní i externí lidi, které díky tomu pozve). To je i recept na takové situace – správný leader, který jednak odřídí informace, pomůže oddělením se lépe pochopit a zároveň vyřeší přirozené sporné momenty – a to všechno v prospěch byznysu. Pokud takový leader není (a může to být i talentovaný CMO), tak většinou dobré myšlenky zhynou v procesu. V Tuli jsme to nemuseli řešit, protože je to relativně malý tým, pružný a ochotný se učit a zkoušet nové věci a s otevřeně uvažujícím majitelem.

Jak sbírat data od zákazníků, aby je e-shopy využily pro zlepšení prodávaných produktů? Jsou nějaké kroky, které doporučujete?

Hlavně sbírat. Nejlepší jak firma v dané velikosti dokáže. Pravidelně od svých zákazníků – přes zpětnou vazbu, případně přes interní průzkum (klidně i jednoduchý přes SurveyMonkey nebo něco podobného). Ale také na sociálních médiích, velmi dobře funguje úplně obyčejné hlasování typu palec nahoře/palec dole. A jednou za čas i od nezákazníků. Na to se dá jít osobními rozhovory (to je ale náročnější), nebo kvantitativním průzkumem. Ten už dnes v digitálním prostředí dokonce není až tak cenově náročný.

Komu byste svou přednášku na Reshoperu doporučil?

Každému, kdo chce firmu někam posunout a zajímá se o víc byznysový pohled na marketing.

Co chcete, aby si z přednášky lidé odnesli?

Všechno, co jimi bude rezonovat. Hlavně věřím, že to pro ně bude praktické, uchopitelné a dokáže je to inspirovat ke správným změnám.

Přejít na vstupenky

Stavte se 13. dubna na Reshoperu i vy! Těšíme se v PVA Expo Praha Letňany.

Tým Reshoper


Networkujte s Eventee

Letos vás bude po celou dobu akce provázet aplikace Eventee!
Propojte se, chatujte, domluvte si schůzky nebo si sestavte vlastní program!

Jak na to?

1. Stáhněte si aplikaci pro iOS nebo Android, případně rovnou naskenujte QR kód.

2. Otevřete tento odkaz, kterým si otevřete Reshoper událost v Eventee.

3. Vyplňte si svůj profil a můžete začít!

© 2024 Reshoper s.r.o. | Obchodní podmínky | Cookies