Milan Polák: O udržování 4 značek a výzvách v ZOOT

zpět na výpis článků

9.5.2023,

O práci na stabilizaci ZOOTu, udržování čtyř značek i o hledání úspor a spojování čtyř týmů. A také o tom, jak se dá bojovat proti zahraničním gigantům jako Zalando nebo About You, bude ve své přednášce 4 módní e-shopy, 4 složité situace, 1 dobrý konec v Zootu mluvit Ex-CEO Zoot Milan Polák.

S módou jste přicházel do kontaktu nejdříve v modelingu. Kdy jste se rozhodl, že s módou chcete dělat byznys?

Modeling, a tedy natáčení reklam, focení a chození přehlídek byla skvělá brigáda při střední a pak i při vysoké škole. Jen pendlování na castingy mezi Plzní a Prahou bylo dost náročné. A na jednom focení jsem se seznámil s holkou, která v Liberci otevírala módní obchod. A já si říkal, že je to přesně sen, který si chceme splnit v Plzni. Přijel jsem domů, nadhodil to přítelkyni a bylo z toho 16 let podnikání v módě. Z obchodu se stal hlavně e-shop, který expandoval do několika evropských zemí. A z přítelkyně manželka, následovaly dcera, kočka, dům, strom… a tak.

Pak to zkusíte a ono to fakt jde

Podílel jste se na vybudování největší české módní skupiny, kam patří i ZOOT, o kterém říkáte: „ZOOT je stále lovebrand, a mě ze své podstaty strašně baví vymýšlet a dělat přesně ty věci, které zákazníkům náš lovebrand ještě více zaryjí pod kůži.“ Je tedy brand jednou z věcí, jimiž se dá bojovat proti zahraničním gigantům a silným brandům Zalando a About You?

Oni mají takřka nekonečně peněz, což je jejich výhoda. Na druhou stranu jsou to nudní Němci, kteří ve všem mají takový striktní systém. ZOOT byl šašek. Zábavný, hravý, spolupracující se stejně zábavnými influencery. A v rámci nabídky plné věcí, které vybírali naši nákupčí po celém světě, aby je servírovali milionu zákazníků v databázi. Bylo a bude to těžké, to je jasné. Ale zase, kdo kdy říkal, že něco má být jednoduché?

Přejít na vstupenky

Na svém LinkedIn máte Kdo chce, hledá způsob, kdo nechce, hledá důvod. Jak často jste si to poslední dva roky musel připomínat a co považujete za největší úspěch toho období? 

Připomínám si to takřka denně. A nemám rád lidi, kteří na každou výzvu během pěti sekund vymyslí 8 důvodů, proč to nepůjde nebo bude složité. Moje vlastnost je se nad úplně čímkoliv zamyslet a říci si, jak to uděláme, zvládneme a jak by to mohlo jít. Pak to zkusíte a ono to fakt jde.

Ta doba v ZOOTu byla super-složitá. Z malé firmy v Plzni jsem vletěl za kormidlo firmy se stovkami zaměstnanců, složitými procesy a doba nám servírovala jednu perličku za druhou. Od covidu až po válku na Ukrajině, zdražování a šetření lidí. Different jsem ale zakládal v roce 2007 v ekonomické recesi, a tak věřím, že když zvládne firma těžké časy, tak pak v těch dobrých se může stát raketou.

Módní branže je citlivá na společenské dění (i vy jste měli zkušenost, že s invazí na Ukrajinu přišel pokles, příspěvky stopli i influenceři). Jak se dá efektivně plánovat v módě, jaká bude poptávka? Nebo co je nejdůležitější, abyste udrželi firmu funkční?

Tohle jsou strašně složité výzvy. Můžete plánovat úplně do detailů a ze dne na den je vše úplně jinak. Pak nezbývá vůbec nic jiného než vyhrnout rukávy a sprintovat na úrovni managementu v krizovém režimu. Sekat náklady, dlouho se nerozmýšlet a dělat rozhodnutí, kterým v tu chvíli věříte. U toho všeho se snažíte nezapomenout na zákazníka a na lidskou stránku věci. Protože každý člověk ve vašem týmu má k tomu všemu vlastní trable a potřebuje často alespoň poplácat po zádech a slyšet: „Neboj, to zvládneme.“

Jak se dá udržet lovebrand?

K návaznosti na ZOOT a značku – jak se dá udržet lovebrand jako ZOOT, který vyrostl na extrémně prozákaznickém přístupu (možnosti vracení, výdejny radosti), bez těchto nákladných věcí? Jak jste hledali hodnotu jinde?

Těžko. Několikrát jsme si říkali: „Tak prostě musíme vymyslet něco jiného!“ A ono přemýšlíte a přemýšlíte a nakonec většinou vymyslíte, že to prostě urvete přes více dílčích věcí. Českost, Humor, Udržitelnost, Spolehlivost, Rychlost… a dalších pár hodnot, které se snažíte dostat do přirozeného chování každého člověka ve firmě. 

A já věřil, že když každý tohle bude ctít, tak to zákazník na konci prostě pozná. A až se jednou bude rozhodovat, zda si koupí Conversky na ZOOTu nebo u konkurence, tak mu nepůjde nutně jen o 50 Kč slevu, ale prostě bude chtít mít ten pocit jistoty a toho, že díky němu dostane na konci měsíce výplatu třeba jeho soused.

Jak se dají efektivně spojit 4 týmy? Experimentujete, nebo přejímáte inspiraci odjinud, kde víte, že takové spojení zafungovalo? 

Já neznal případ, kde by se spojovaly 4 týmy, ještě formou fúze za jednotky měsíců. A tak jsme to prostě museli naestimovat a vymyslet sami. Estimace probíhala přibližně tak, že Tomáš Raška z Natlandu zavřel oči a řekl, že to dáme do toho a toho termínu. A rozjel se kolotoč. A jelikož neznám člověka, který by tyhle věci dokázal vymyslet, zadat a odřídit lépe než Tomáš Raška, tak jsem se ani nestíhal zamyslet nad tím, jestli se to dá stihnout. A nakonec to byla asi jedna z nejrychlejších fúzí v dějinách české e-commerce.

Náš tehdejší CFO na jednom meetingu pronesl: „Hele, šanci zažít takovou věc máte jednou, maximálně dvakrát za život. Tak si to užijte.“ 

Jak se to prolíná do firemní kultury? Jak důležitým motorem je v tom, co děláte a plánujete (expanze atd.)?

Ve všem, co jsem kdy dělal, jsem měl vždy v hlavě variantu, že s tím jednou půjdeme do zahraničí. Tak ať jsme na to připravení a je tam ta možnost. Kouzlo dnešní doby je pro mě EU, logistika a možnosti, které v tomhle máme. Dnes si na mém e-shopu člověk objedná z Maďarska a zítra jsem schopný mu balíček předávat. Pak je vlastně nesmysl se nezamýšlet nad tím, že kousek za hranicemi na nás čekají desítky milionů potenciálních zákazníků.

Pro koho je vaše přednáška na Reshoperu určená a co byste chtěl, aby si posluchači odnesli?

Pro všechny. Pro všechny, koho zajímá spousta slepých uliček, ve kterých jsem se ocitnul. A třeba jim to pomůže se podobným vyhnout. Ony ty slepé uličky kromě peněz ušetří i spoustu nervů. A v některých chvílích velkého byznysu vám dojde, že právě ty nervy jsou nejotravnější věc.


Networkujte s Eventee

Letos vás bude po celou dobu akce provázet aplikace Eventee!
Propojte se, chatujte, domluvte si schůzky nebo si sestavte vlastní program!

Jak na to?

1. Stáhněte si aplikaci pro iOS nebo Android, případně rovnou naskenujte QR kód.

2. Otevřete tento odkaz, kterým si otevřete Reshoper událost v Eventee.

3. Vyplňte si svůj profil a můžete začít!

© 2024 Reshoper s.r.o. | Obchodní podmínky | Cookies